Ubezpieczeniowe nawyki zakupowe płci pięknej
Eksperci Compensy przeanalizowali zachowania zakupowe kobiet w odniesieniu do produktów ochronnych. Na podstawie ich spostrzeżeń udało się wyodrębnić 5 kobiecych sposobów na zakup polisy.
- Nie jest dla nikogo tajemnicą, że nawyki zakupowe kobiet i mężczyzn różnią się od siebie. Ta reguła potwierdza się jednak nie tylko w wielkich centrach handlowych, lecz także przy wyborze produktów finansowych, takich jak ubezpieczenia. Z mojego doświadczenia wynika, że wybierając polisę kobiety kierują się chęcią zapewnienia bezpieczeństwa najbliższym i ochrony posiadanych dóbr majątkowych, dlatego przy zakupie ubezpieczenia panie bardziej zwracają uwagę na zakres gwarantowanej ochrony niż na cenę. Kobiety lubią również porównywać dostępne opcje i kupować z pełnym przekonaniem - zauważa Andrzej Paduszyński z Compensa TU.
1. Chronię to, na czym mi zależy
Ubezpieczenie ma chronić to, na czym kobiecie najbardziej zależy, wówczas jest skłonna zapłacić więcej. Z raportu Boston Consulting Group (BCG)* wynika, że panie w 94% kontrolują wydatki na wyposażenie domu. Badanie potwierdza zamiłowanie wielu kobiet do dekorowania wnętrza i otaczania się pięknymi sprzętami, dziełami sztuki czy innymi wartościowymi przedmiotami. To upodobanie skłania je również do zakupu polisy mieszkaniowej w pełnym zakresie, gwarantującej odszkodowanie w przypadku m.in. włamania, zalania czy pożaru. Kobiety wychodzą z założenia, że lepiej przeznaczyć trochę więcej pieniędzy na ubezpieczenie, ale jednocześnie w pełni chronić swoje wymarzone miejsce na ziemi. Można też powiedzieć, że panie najpierw kupują oczami, a później zwracają uwagę na cenę. Większa atrakcyjność ubezpieczenia i dodatkowe „gadżety” (jak np. ochrona torebki wraz z zawartością), to dla pań kolejny powód, by zapłacić nieco więcej.
2. Dbam o siebie i moich bliskich
Kobiety znacznie częściej niż mężczyźni myślą o zabezpieczeniu swojej przyszłości m.in. na wypadek nagłej choroby. Pamiętają również o najbliższych osobach, przede wszystkim o mężu i dzieciach. Znajduje to odzwierciedlenie w statystykach - spośród wszystkich ubezpieczeń kobiety najczęściej decydują się na zakup polis od następstw nieszczęśliwych wypadków z wysokimi sumami ubezpieczenia, aby na wypadek śmierci zapewnić bliskim pomoc materialną w przyszłości. Również inne statystyki znajdują potwierdzenie w ubezpieczeniowych nawykach kobiet. Otóż według danych BCG to one decydują o 91% wydatków na zakup domu lub mieszkania. To dlatego panie, które biorą kredyt na swoje mieszkanie, często pytają o ubezpieczenie na wypadek utraty pracy, gwarantujące spłatę części długu przez pewien okres czasu. Zainteresowanie tą ofertą nie jest uzależnione od wieku. Według danych Compensa TU, klientki objęte takim ubezpieczeniem w przypadku zwolnienia z pracy mają średnio 44 lata.
3. Chcę wiedzieć, na co się decyduję
Panie są bardziej dociekliwe kupując ubezpieczenie. Chcą przede wszystkim wiedzieć, jaki zakres ochrony daje im polisa, w jakich sytuacjach należy im się odszkodowanie i na jakie kwoty mogą liczyć w ramach rekompensaty. O całościowym podejściu kobiet do zakupu ubezpieczeń świadczy również skłonność do osobistego spotkania z doradcą, podczas którego może uzyskać wiele dodatkowych informacji. Chęć bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą potwierdzają również ogólne badania - według firmy AC Nielsen zakupy online robi 56% mężczyzn i tylko 44% kobiet.
4.Porównuję różne warianty
Przy zakupie ubezpieczenia kobiety z zasady starają się zgłębić wiedzę o tym, co kupują. To tak, jak z produktami spożywczymi - jeśli podany na etykiecie skład nie pasuje do planowanej potrawy, nie odpowiada potrzebom, to znaczy, że warto rozejrzeć się za alternatywą na półce obok. Z polisą jest podobnie. Kobiety najpierw weryfikują zakres ochrony, limity odpowiedzialności, wyłączenia i cenę, a gdy któryś ze „składników” nie ma wystarczających „wartości odżywczych”, to rozglądają się i rozważają zakup innego produktu.
5. Chcę być pewna tego, co kupuję
Dzięki porównaniu różnych opcji ubezpieczenia kobiety nabierają pewności, że wybrana polisa jest "skrojona" na miarę ich potrzeb. Powinni o tym pamiętać doradcy. Warto, aby starali się prowadzić rozmowę tak, jakby dotyczyła np. wymarzonej sukni. Dzięki temu uda im się ustalić potrzeby klientki i pozwoli wybrać ubezpieczenie dopasowane do jej indywidualnych potrzeb.
* Z wykorzystaniem raportów: AC Nielsen dla empik.com, Badanie rynku e-commerce, 2012; Boston Consulting Group, Woman want more, 2009.
Źródło: GU
Za: Bankier.pl