Ważne jest zainteresowanie klienta wszystkimi szczegółami produktu
Istotne jest zapoznawanie się z umowami, które zawieramy oraz dopytywanie się o kwestie niezrozumiałe dla nas, a nie bazowanie na informacjach reklamowych - mówi Iwona Torzewska, dyrektor Departamentu Ochrony Klientów w Komisji Nadzoru Finansowego.
KNF wysłał do instytucji finansowych wytyczne dotyczące praktyk sprzedażowych związanych z oferowaniem produktów inwestycyjnych. Jakie najważniejsze postulaty zawierają? Czy gdzieś można znaleźć pismo wysłane przez nadzór?
Iwona Torzewska: Pismo opublikowaliśmy na stronie www.knf.gov.pl. Zawiera dziewięć głównych postulatów jakie nadzór kieruje do nadzorowanych podmiotów w zakresie sprzedaży produktów inwestycyjnych. Celem wystąpienia jest poprawienie standardów w zakresie konstruowania oferowanych produktów oraz jakości ich dystrybucji.
Co budzi największe wątpliwości i obawy nadzoru?
Do KNF wpływają sygnały odnoszące się do praktyk sprzedażowych związanych z oferowaniem produktów o charakterze inwestycyjnym stosowanych przez pracowników instytucji oraz pośredników finansowych. Wydaje się, że w niektórych przypadkach mogło dojść do nadużyć, a klienci mogli zostać wprowadzeni w błąd.
Czym charakteryzuje się skomplikowany produkt inwestycyjny obarczony dużym ryzykiem od „tradycyjnego"? Czy jest na to metoda?
Przez produkt „tradycyjny" rozumiemy np. standardową lokatę, w której w sposób prosty określone są parametry takiego produktu, tj. kwota, którą inwestujemy – czyli kwota lokaty, konkretny zysk, jaki osiągniemy z takiej inwestycji - czyli wyrażana wartością liczbową wysokość oprocentowania oraz czas po jakim możemy ten zysk osiągnąć - czyli termin trwania lokaty.
Parametry takiego produktu mogą przewidywać jednak, w przypadku wcześniejszego niż określony terminu zerwania lokaty odsetki nie zostaną wypłacone. Zwrotowi podlegać będzie natomiast cała wpłacona kwota lokaty.
Mówiąc o skomplikowanych produktach inwestycyjnych mamy tu na myśli różnego rodzaju produkty strukturyzowane, w których parametry produktu określają tyko zasady wyliczania potencjalnych zysków, jednak na dzień nabywania takiego produktu nie jest właściwie możliwe określenie ich wysokości, gdyż uzależnione są one np. od zachowania w perspektywie czasu różnorodnych indeksów, których wartość z kolei może być uzależniona od wybranych wartości instrumentów finansowych.
Do produktów o skomplikowanej konstrukcji zaliczyć także należy ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi. Należy zwrócić uwagę na podwójną funkcję tych produktów: ochronną i inwestycyjną. Z uwagi na charakter tego typu produktów, należy pamiętać, że nie wszystkie środki wpłacane jako składka stanowią inwestycję, część z nich bowiem przeznaczana jest na ochronę ubezpieczeniową oraz na koszty z tym związane.
Dlatego tak ważne jest szczegółowe zapoznanie się z treścią ogólnych warunków ubezpieczenia, które określają zarówno zasady podziału środków na część ochronną i inwestycyjną oraz zasady i wysokość opłat pobieranych w związku z zawartą umową. Ponieważ środki z części inwestycyjnej inwestowane są fundusze inwestycyjne, należy mieć także na uwadze ryzyko ewentualnego spadku wartości aktywów.
Czy można wierzyć ulotkom? Kilka wpadło mi ostatnio w ręce i to co najważniejsze było napisane małym drukiem...
Należy pamiętać, że ulotki mają charakter marketingowy i, z uwagi na swoje rozmiary, mogą nie zawierać wszystkich istotnych informacji na temat produktu. Dlatego też Urząd KNF podkreśla, jak istotne jest zapoznawanie się z umowami, które zawieramy oraz dopytywanie się o kwestie niezrozumiałe dla nas, a nie bazowanie na informacjach reklamowych.
Gdzie szukać informacji o opłatach? Czy istnieje jedna tabela opłat w której instytucje finansowa wpisuje wszystkie, które pobiera?
Nie ma jednej tabeli opłat dla wszystkich produktów dystrybuowanych przez dany podmiot. Każdy z produktów ma swój wzorzec umowny (umowa, regulamin, ogólne warunki ubezpieczenia, prospekt informacyjny, itp.), w którym powinna być określona wysokość opłat lub prowizji pobieranych za dane czynności wykonywane przez podmiot w związku z zawartą umową oraz zasady i terminy ich pobierania. Informacja taka może być zawarta bądź to w treści samego wzorca, bądź też w załączonej do niego tabeli opłat.
O czym zwykle instytucje finansowe nie informują klientów lub wręcz wprowadzają klientów w błąd?
Generalnie uznać należy, że instytucje finansowe zawierają w stosowanych przez siebie wzorcach umownych informacje na temat charakteru produktu oraz kosztów z nim związanych. Ze skarg przesyłanych do Urzędu KNF wynika natomiast, że informacje te nie zawsze prezentowane są w sposób rzetelny przez osoby zajmujące się ich bezpośrednią sprzedażą. Dlatego tak ważne jest zainteresowanie ze strony klienta wszystkimi szczegółami dotyczącymi danego produktu oraz zadawanie pytań na temat tego, które części umowy regulują istotne dla niego kwestie.
Czy rośnie skala oferowania skomplikowanych produktów przeciętnemu Kowalskiemu?
Jak wskazano w wystąpieniu do podmiotów z dnia 26 września br., Urząd KNF zaobserwował wzrost sprzedaży tego typu produktów. Należy przy tym uznać, iż takie produkty powinny funkcjonować na rynku finansowym obok produktów standardowych, gdyż bardzo wzbogacają ofertę produktową instytucji finansowych, wychodząc naprzeciw różnorodnym oczekiwaniom klientów. Istotnym jest jednak, aby produkty te nabywane były świadomie w oparciu o odpowiednią wiedzę klientów na ich temat.
Czy niepokojące sygnały dotyczące nieprawidłowości przy oferowaniu produktów inwestycyjnych pochodziły z nielicznych czy wielu instytucji finansowych? Których?
Sygnały, które docierały do Urzędu KNF dotyczyły w szczególności kilku podmiotów. Zwrócić jednak należy uwagę, że sygnały skargowe są jednym z elementów, branych pod uwagę w działaniach nadzorczych podejmowanych przez organ nadzoru.
Źródło:
www.ekonomia24.pl