Rzecznik Ubezpieczonych w roli głównej
To był niezwykle spokojny, pozbawiony większych emocji tydzień w polskich ubezpieczeniach. Przed zapadnięciem w zimową drzemkę chroniła głównie aktywność Rzecznika Ubezpieczonych.
Po bancassurance i polisach z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym Rzecznik Ubezpieczonych zwrócił swoją uwagę na dwie kolejne kwestie: wyczerpywalność sum gwarancyjnych w komunikacyjnych ubezpieczeniach odpowiedzialności cywilnej i odszkodowania nie pozwalające na pokrycie kosztów naprawy samochodu. Urząd postuluje m.in. wprowadzenie odpowiednich zmian prawnych, które pomogłyby rozwiązać powyższe problemy.
RzU zaproponował, żeby w sytuacjach, w których okazywałoby się, iż SG w OC jest zbyt niska, aby zapewnić ciągłość wypłacanych świadczeń, odpowiedzialność przejmował np. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Koncepcja Rzecznika nie podoba się zakładom ubezpieczeń. Argumentują, że prawo nie może działać wstecz (problem wyczerpywalności dotyczy w głównej mierze polis z lat 90 ubiegłego wieku), a ponadto kodeks cywilny umożliwia poszkodowanym dochodzenie dodatkowego odszkodowania od sprawcy wypadku. Z kolei w drugim z wymienionych na wstępie problemów RzU na razie ograniczył się do zajęcia stanowiska. Według Rzecznika, odszkodowanie ma zapewnić całkowitą kompensatę doznanego uszczerbku majątkowego, zaś potrącenia amortyzacyjne są nieuzasadnione w świetle obowiązującego prawa.
Awans szefa EAP i wydatki reklamowe
Wśród pozostałych wydarzeń ubiegłego tygodnia na odnotowanie zasługiwała z pewnością nominacja Ryszarda Grzelaka, prezesa zarządu Europ Assistance Polska, na stanowisko zarządzającego działalnością Grupy Europ Assistance w Europie Środkowo-Wschodniej. Oprócz tego trzeba jeszcze wspomnieć o publikacji raportu Kantar Media, poświęconego ubiegłorocznym wydatkom reklamowym instytucji finansowych. Z opracowania wynikało, iż ubezpieczenia były jedynym segmentem sektora finansowego, który w 2012 r. wydał na reklamę więcej (o jedną czwartą!), niż rok wcześniej. Głowna przyczyną takiego stanu rzeczy były wielkie kampanie rebrandingowe dwóch potentatów branży asekuracyjnej: PZU i Warty.
Źródło: Gazeta Ubezpieczeniowa