Polacy rzadko oszczędzają, ale rozsądnie wybierają oferty finansowe

Zdecydowana większość Polaków nie gromadzi oszczędności. Ale ci, którzy się na to decydują, przy wyborze produktu finansowego kierują się rozsądkiem i zimną kalkulacją, a nie emocjami. – takie wnioski płyną z raportu z badania „Barometr Nordea”.

 

Badanie preferencji oszczędnościowych Polaków, realizowane w ramach „Barometru Nordea” wykazało, że 82% ankietowanych w ogóle nie gromadzi dodatkowych oszczędności. Największy odsetek w tej grupie stanowią osoby w wieku 18-29 lat (94%), przede wszystkim studenci i osoby będące na początku kariery zawodowej. Ta tendencja zmienia się wraz z wiekiem, poziomem wykształcenia, zajmowaną pozycją zawodową, a więc tym samym – z poziomem zarobków. W grupie osób 40-49 lat gromadzenie środków z myślą o przyszłości deklarowało już 34% respondentów. To najczęściej osoby o stabilnej sytuacji, zarówno życiowej, jak i zawodowej oraz finansowej, które mają wyraźnie sprecyzowane plany na przyszłość oraz środki, które mogą przeznaczyć na ich realizację.

 

Oszczędnościowy tradycjonalizm Polaków

 

Odpowiedzi badanych „wskazały, że coraz bardziej świadomie korzystają oni z produktów finansowych. Decyzja o wyborze określonego rozwiązania jest poprzedzona analizą korzyści i porównaniem z ofertą konkurencji. Dokonując wyboru ankietowani zazwyczaj kierują się rozsądkiem, a nie emocjami, i preferują produkty znane i mniej ryzykowne. Wśród osób, które deklarowały gromadzenie kapitału na przyszłość, większość (62%) stanowią posiadacze lokat i rachunków bankowych. Blisko co czwarty oszczędzający lokuje kapitał w funduszach inwestycyjnych (22%) i/lub łączy polisę ubezpieczeniową z funduszami inwestycyjnymi (26%). Respondenci zapytani o rozwiązania, z których korzystaliby w przypadku dodatkowych możliwości gromadzenia kapitału, najczęściej wskazywali lokaty i rachunki bankowe (42 proc.) oraz inwestycje w nieruchomości (29 proc.). Niepokojący jest jednak fakt, że aż 17% respondentów w ogóle nie chce oszczędzać, nawet gdyby istniała taka możliwość.

 

Wybór produktu finansowego a struktura demograficzna

 

Ankietowane kobiety najchętniej ulokowałyby swoje oszczędności na lokacie lub rachunku bankowym (46%), podczas gdy mężczyźni zainwestowaliby w nieruchomości (33 proc.) lub metale szlachetne (7%). Te różnice międzypłciowe wynikają z potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa sobie i rodzinie - tak jest w przypadku kobiet. Panowie chętniej sięgają po bardziej ryzykowne rozwiązania, które oferują wyższy zysk.

 

Badanie wykazało również istotne różnice w grupach wiekowych. W tym ujęciu, młodzi respondenci są bardziej otwarci na alternatywne metody gromadzenia środków – 12% z nich przeznaczyłoby oszczędności na inwestycję w papiery wartościowe. W przeciwieństwie do nich, osoby w średnim wieku (40-49 lat), chętniej sięgnęłyby po polisy ubezpieczeniowe z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (22%). Odmienne preferencje osób w różnych grupach wiekowych wynikają m.in. z poziomu życia i czasu, który respondenci planują poświęcić na gromadzenie kapitału emerytalnego. Wyniki „Barometru Nordea” wykazały również odmienne preferencje wynikające z zajmowanego stanowiska. Pracownicy umysłowi najchętniej ulokowaliby oszczędności na lokacie bankowej (63%), podczas gdy 24% pracowników średniego szczebla wybrałoby ubezpieczenia na życie z funduszem kapitałowym. Natomiast osoby zajmujące stanowiska kierownicze najchętniej wybiorą fundusze inwestycyjne (ok. 25%).

 

Finansowy smart shopping

 

Smart shopping, czyli dokonywanie przemyślanych zakupów, dotyczy obecnie nie tylko branży spożywczej, turystyki czy mody, ale również odpowiedniego wyboru produktów finansowych. W tym przypadku przejawia się on m.in. w ocenie produktów i towarzyszących im cech (stopa zwrotu, dodatkowe promocje, miejsce zakupu ubezpieczenia itp.). „Barometr” zwraca uwagę, że respondenci potrafią mądrze dobierać produkty finansowe, wykorzystać dostępne na rynku promocje, ale przede wszystkim, przed podjęciem decyzji analizują oferty i dopasowują rozwiązania do swoich indywidualnych potrzeb. Do wyboru produktów finansowych podchodzą racjonalnie, bez emocji i spontanicznych decyzji. Finansowy smart shopping przejawia się m.in. w ocenie czynników wspierających długoterminowe gromadzenie kapitału. Jak wskazuje badanie, oceniając produkt ankietowani zwracają uwagę przede wszystkim na wysokość stopy zwrotu i oferowane oprocentowanie (66%) oraz szacowaną wysokość minimalnego zysku (55%). Co czwarta osoba (26%) zwraca uwagę na bieżące promocje produktowe, ale już 39% – na towarzyszące ulgi podatkowe. Najważniejszym czynnikiem oceny produktu ubezpieczeniowego dla osób w wieku 18-29 lat jest towarzysząca promocja (15%), podczas gdy dla osób w wieku 30-39 lat – gwarancja minimalnego zysku (26%).

 

- Wyniki badania pokazują, że w czasach trudnych uwarunkowań rynkowych, zmienia się nasze podejście do finansów osobistych. To sprawia, że przed podjęciem decyzji o wyborze produktu finansowego, poszukujemy dodatkowych informacji na jego temat. Uwzględniamy oprocentowanie, horyzont inwestycyjny, prowizje i opłaty, a także porównujemy z ofertą konkurencji. Poszerzana w ten sposób wiedza przekłada się na większe zrozumienie rynków finansowych i produktów wspierających oszczędzanie. - komentuje Katarzyna Golińska, rzecznik prasowy Nordea PTE oraz Nordea Polska Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie.

 

Wybór produktu finansowego a preferencje klientów

 

Pytani o motywację do oszczędzania, respondenci jako główny powód najczęściej wskazywali zabezpieczenie przyszłości dzieci (35%), ale także planowanie wydatków konsumpcyjnych w przyszłości (32 proc.). Natomiast o zabezpieczeniu swojej przyszłości emerytalnej myśli obecnie co czwarty ankietowany (24%). Dokonując wyboru sposobu oszczędzania kierujemy się przede wszystkim własną oceną (75%). Dodatkowo 39% badanych w procesie decyzyjnym uwzględnia towarzyszące produktowi ulgi podatkowe, a co czwarta osoba (26%) zwraca uwagę na bieżące promocje produktowe.

 

Na co w produktach finansowych respondenci zwracają szczególną uwagę? Cenią elastyczne rozwiązania, które umożliwiają wypłatę zgromadzonych środków w dowolnym terminie (43%), a także zmianę wysokości i częstotliwości wpłat (42%). W przypadku osób korzystających z profesjonalnego doradztwa finansowego, ocenie i analizie poddawana jest znajomość rynku przez agenta (24%), a także jego wiek oraz doświadczenie (17%).

 

O badaniu

 

„Barometr Nordea” to cykliczne badanie opinii społecznej, którego celem jest weryfikacja wiedzy i poznanie potrzeb informacyjnych Polaków w zakresie funkcjonowania systemu emerytalnego (II i III filaru). Pierwsza edycja „Barometru” została zrealizowana przez GfK Polonia na zlecenie Nordea PTE oraz Nordea Polska TUnŻ w ramach wielotematycznego badania omnibusowego metodą wywiadu bezpośredniego face-to-face wspomaganego komputerowo (CAPI) w dniach 18-23 lipca 2012 roku. Wywiady zrealizowano na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie składającej się z 713 osób w wieku 18-65 lat aktywnych zawodowo.



Źródło: GU

Za: Nordea

KOMENTARZE

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
W bazie nie ma komentarzy do artykułu
TWOJE KONTO
Register
NAJNOWSZE POSTY
Które ubezpieczenie na życie polecacie?
Signal Iduna ma całkiem dobrą oferę, ja mam tam ubezpieczenie i jestem zadowolona
Autor: marta75, dnia: 2013-03-12 12:08:54
Które ubezpieczenie na życie polecacie?
Ing, Warta, Signal Iduna, Concordia. Który ubezpieczyciel to Ci nie polece choć zdaje mi się że opinie zawsze będą mieszane. Porównaj sobie po prostu sumy ubezpi
Autor: teryy, dnia: 2013-03-12 09:22:46
Które ubezpieczenie na życie polecacie?
Dzięki za info. A gdzie jeszcze polecacie|
Autor: Kimi, dnia: 2013-03-12 08:32:11
bonvoyage.pl
hfb-broker.pl
maced
Copyright: SELIGO.pl
Projekt i Wykonanie: IT COMPUTER PARTNER